FRÅGOR & SVAR

1. VI VILL STARTA

HUR STARTAR VI EN FÖRSÄLJNING?
Utse en kontaktperson (över 18 år). På vår hemsida registrerar ni enkelt gruppen i 3 steg. När alla uppgifter är ifyllda och gruppen sparad, så är ni igång! Efter att ni registrerat gruppen skickar vi ett startpaket till kontaktpersonen.
VAD INNEBÄR GRATIS STARTPAKET?
GUTZ är unika och bjuder alltid på ett gratis startpaket innehållande två visningsaskar samt ett produktpaket till skolklasser, lag och föreningar som säljer (värde 400 kr). Vill laget/klassen ha fler paket så går det också bra till ett pris av 100 SEK för en visningsask och 140 SEK för ett produktpaket. Viktigt är att det finns prover så att säljare och kunder kan se och känna på kvaliteten. Startpaketet behåller ni utan kostnad efter att ni slutfört er aktivitet.

2. VI ÄR IGÅNG

HUR LOGGAR JAG IN?

När kontaktpersonen skapar ert lag, erhåller hen en länk att dela ut till alla säljare i laget. På den länken registrerar varje säljare sig själv och väljer ett personligt lösenord. 

HUR SÄLJER JAG MED WEBBSHOPPEN?

Väl inloggad som säljare på gutz.se hittar du en länk till just ditt lag/din klass webbshop. Med den kan du sälja till vänner och bekanta över hela Sverige? Länken delar du smidigt via mail, sms eller sociala kanaler. Här kan dina kunde själv surfa runt, inspireras och lägga sin beställning precis som i en vanlig webbshop. Deras varor skickas då mot en mindre avgift till närmsta utlämningsställe utan att behöva vänta på att er försäljningsperiod är slut. 

HUR SÄLJER JAG MED KATALOG?

När du loggar in på gutz.se hittar du en länk till just din katalog som du kan dela via mail, sms och sociala medier. Väljer du att sälja med katalog så får dina vänner och bekanta kontakta dig för att lägga sin order. Detta innebär att du vid slutet av er säljperiod måste skicka samtliga order. När er kontaktperson mottagit er beställning delar hen ut dem till er säljare så att ni sedan kan dela ut dina varor till dina slutkunder.

HUR GÖR JAG OM JAG GLÖMT MITT LÖSENORD?
På hemsidan finns det en länk för att återställa ditt lösenord. Du kan också kontakta kundservice för hjälp.
FINNS DET NÅGON MANUAL TILL MIG SOM ÄR ANSVARIG FÖR FÖRSÄLJNINGEN?

Kontakta kundservice så mailar de över en manual till dig. När du loggar in på ditt konto finns också checklista om hur du sköter försäljningen.

VARFÖR MÅSTE JAG ANGE MITT PERSONNUMMER?
GUTZ ger er alltid kontaktpersonen en kredit på 30 dagar. Som kontaktperson är du också betalningsansvarig gentemot GUTZ.
HUR FÅR VI FLER BESTÄLLNINGSHÄFTEN?
Alla broschyrer och blanketter finns att ladda ner under ”Säljmaterial”.
FÅR VI HÅLLA PÅ ATT SÄLJA GUTZ PRODUKTER I MER ÄN 3 VECKOR?
Ja, det är ert val, men vi på GUTZ rekommenderar att ni håller er aktivitet så kort och effektiv som möjligt. Tänk på att kunderna vill ha sina varor så fort som möjligt! Om ni vill ändra på er försäljningsperiod ber vi er ta kontakt med kundservice.

3. VI ÄR KLARA

HUR LÄMNAR VI IN VÅR BESTÄLLNING?

Som säljare loggar du in via vår portal från gutz.se och registrera dina beställningar. När alla beställningar är inne, skickar lagledaren in dessa som en beställning till GUTZ. Var noga med att kontrollera att leveransadressen också stämmer.

De paket ni ev. sålt via webbshoppen behöver ni inte administrerar då vi skickat paketen till din slutkunds utlämningsställe. Enkelt och smidigt!

HUR SER JAG HUR MYCKET VARJE SÄLJARE SÅLT?

När du som kontaktperson loggat in på gutz.se presenteras antalet registrerade säljare och antalet sålda paket klart och tydligt.

NÄR OCH HUR SKER LEVERANS PÅ BESTÄLLDA VAROR?

Inom 7-10 arbetsdagar, från det att ni i er klass, lag eller förening har avslutat och registrerat er order, levereras beställningen. GUTZ levererar varorna med PostNord direkt till kontaktpersonen. Er leverans skickas som företagspaket och levereras till angiven leveransadress på vardagar mellan kl. 09.00-16.00. Alla leveranser föraviseras via sms. Slutkunder som valt direktleverans, skickas som MY PACK och levereras till närmsta postutlämningsställe inom 5-7 arbetsdagar.

För era slutkunder som handlat via webbshoppen så packas varorna 2-3 dagar efter att beställningen nått oss. De skickas sedan direkt till närmsta utlämningsställe och de behöver alltså inte vänta in att er försäljningsperiod är slut.

HUR ÄR VÅR LEVERANS PACKAD?
Har du sålt 175 paket eller mer packar vi alltid er order per säljare. När leveransen når kontaktpersonen är det enkelt för henne/honom att dela ut paketen till säljarna. Om ordern är under 175 paket packas leveransen som en enhet och kontaktpersonen får själv dela upp produkterna per säljare.
VAR ÄR VÅR LEVERANS?

När er försändelse lämnar GUTZ lager erhåller ni ett e-post meddelande med kollinummer för spårning av er leverans. Ni spårar leveransen enkelt via PostNords app.

VAD KOSTAR FRAKTEN?

Upp till 75 paket kostar frakten 200 kr.
76 – 174 paket kostar frakten 300 kr.
175 paket eller fler = Fraktfritt!
Direktleverans till slutkonsument via webbshop kostar 59 kr men är fraktfritt över 5 paket.

HUR BETALAR VI?
GUTZ skickar er en faktura samtidigt som er leverans lämnar GUTZ lager. Ni har 30 dagars betalningsvillkor.
BYTE OCH RETURER?

Tillsammans med leveransen får ni returemballage samt retursedel för eventuella returer. Samla alla era returer i EN leverans, då ni har ett (1) fritt returporto. Kontakta kundservice så hjälper de er på bästa sätt. Eventuella returer och byten skall ske inom 30 dagar från leverans. Du kan läsa mer om byte/returer i det röda kuvertet som kom med i leveransen.

Era slutkunder som valt att handla via webbshoppen sköter ev. returer direkt via Gutz här.

VAD GÄLLER FÖR REKLAMATION?
Om en vara har gått sönder eller på annat sätt inte uppfyllt den standard som utlovas vill vi att ni kontaktar kundservice. Givetvis erhåller ni en ny produkt utan några kostnader.

4. ÖVRIGA FRÅGOR

HUR MYCKET TJÄNAR VI?
Ett paket som du säljer för 200 kr ger 60 kr i förtjänst.